fredag 30 januari 2009

Mia Törnblom


Vi i väst mår ju som bekant jätte bra. Vi lever längst, shoppar mest, äter mest, skiljer oss mest, sjukskriver oss mest och vi behöver inte heller oroa oss för farliga djur, vargen dyker bara upp någon gång ibland för att äta upp en höna från någon bondgård i norr och vi kan vara säkra på att vargen inte ens hinner smälta maten innan han blir skjuten.
Vi är väldigt lyckligt lottade som inte behöver se hunger, drogade gatubarn eller västerländska turister som ger sig på våra barn på ett fullkomligt vidrigt sätt.
Varför har vi då alla dessa må-bättre-terapier? Självklart ska det finnas professionell hjälp att få när man mår psykiskt dåligt men det räcker inte till. Dagligen kan man höra talas om böcker som spottas ut från bokförlagen a la "Älska dig själv" som var en av dom första jag kom över i ett tappert försök att boosta min självkänsla, för övrigt vill jag bara tillägga att författaren till denna bok tog livet av sig och vi får aldrig veta varför... Oj, han lever visst, så han tog aldrig livet av sig... hemskt rykte...
TV apparaterna matar oss med profiler som ger oss tips om hur vi kan börja må bättre snabbt med att ge oss goda råd som att skriva ner tre saker vi tycker om hos oss själva, det ska vi helst göra innan vi går och lägger oss samt även på morgonen när vi vaknar. Men dessa lappar betalar dock inte våra räkningar och hur många lappar vi än skulle skriva så ger det oss inte någon social trygghet om allt har satts ur spel. En av dessa profiler är Mia Törnblom som gick på droger i 10 års tid för att sen ta sig ur beroendet. Mia gick från herion sprutor till att bli Sveriges, genom tiderna, största livstilscoach och lyckats ta fram en bra-tack-hjälpmetod . Heja Mia Törnblom!! När jag går in på livstilscoachen Mia Törnblom's hemsida så slutar min entusiasm där, tyvärr. Inte av den anledningen att det ser mer ut som en stor prislista över allt hon åtar sig utan mer hennes filosofi som jag delar med mig av här:
Min filosofi är enkel: Jag tar ordentligt betalt av dem som har möjlighet att betala, så att jag får råd att jobba ideellt med dem som behöver vägledning men inte alltid har råd att skaffa sig den. Den här metoden gör att jag kan lägga en stor del av min tid på att föreläsa för till exempel arbetslösa eller i skolor, ställen där jag kan påverka många att börja behandla sig själva med lika mycket kärlek och respekt som de behandlar andra de tycker mycket om.
Bästa Mia Törnblom, inte en chans i helvetet att Svenska Staten, Kommun och Landsting anlitar dig för att hålla föredrag för dom svaga i samhället utan att ge dig ett riktigt fett arvode. Ta bort det där från din web, du förolämpar.