tisdag 3 februari 2009

Cigg är en drog, sant...


I 4 års tid lyckades jag hålla mig drog fri. Jag var så pass oberoende att jag kunde fest-röka när det var dags att ta sig ett glas eller fem. När man får i sig alkohol så vidgas blodkärlen och när man får i sig nikotin så drar kärlen ihop sig, perfekt kombination, man blir inte lika yr då...
Nu är jag rökare igen och inte vilken rökare som helst utan frenetisk-neurotisk-stor-rökare. En pundare helt enkelt. Så fort jag håller i en cigg så längtar jag redan efter att tända en ny. Tack Staten för att cigaretter är lagligt så jag inte behöver svassa runt på plattan utan bara behöver gå ner till ICA. Tack ICA för att ni har knarket vid kassan så att pundare som jag, ska slippa gå runt bland hyllorna och leta varje gång ni flyttar om varorna. Kanske tycker vissa att jag överdriver som klassar mig själv som pundare men tänk då att jag är beroende av ett gift som gör mig lugnare för stunden och samtidigt förstör min lilla kropp och t o m dödar mig sakta men säkert. En cigarett innehåller ca 4 700 olika ämnen. Ett av 4 700 ämnen är nikotin som ursprungligen är ett gift mot ohyra och om man skulle lägga 60 mg på tungan så dör man inom bara några minuter...som ohyra...
Så fort man har dragit i sig ett bloss tar det 10 sekunder för nikotinet att nå hjärnan som direkt stimulerar belöningssystemet med att producera dopamin. Kickar!! Knarket som säljs ute i handeln består till stor del av inkomst till statskassan men utöver det gör tobaksbolagen en årlig gemensam vinst på 170 miljarder USD och det är helt ok för det ska svida i plånboken när man handlar cigg, helst vill jag se att skatten fördubblas på cigg och att alla pengarna går oavkortat till sjukvården och till stora BÖRJA ALDRIG RÖKA kampanjer.
Sisådär ja, nu rökte jag upp min sista cigg och imorgon är det en ny dag.
God Natt (fan inga cigg kvar till morgonkaffet)!