torsdag 5 februari 2009

Alla Hjärtans Dag e på ingång

Valentino dagens början har många historier men det är från början ett europeiskt fenomen. En sägen är att det var en präst i Rom (269 e kr) som mot lagen vigde kärlekspar i hemlighet då kejsaren Claudius II var troligtvis djävligt bitter och därför förbjöd han alla giftermål mellan unga människor. Självklart så måste man fängsla och dräpa den snälla Valentino men innan dess hann han ge följande uppmaning till dom äkta paren han vigt
”Ni ska inte sörja mig, utan gläds att ni är man och hustru. Ty kärleken är en dyrbar skatt, ja dyrbarare än livet”.
NK var först i Sverige att importera Valentine's Day ifrån Amerika 1956, men det blev en flopp för NK i början men sedan 1990-talet fick denna dag ett riktigt genomslag i Svedala.
Personligen tycker jag att det är en söt och vacker dag. Man ser många par på stan som är kärleksfulla mot varandra, man låter sig vara nästan lite barnsligt förälskad. När jag arbetade inom restaurangbranchen så var alltid alla bord i matsalen bokade för tvåor. Ganska ofta hände det att någon friade till sin partner och man fick vara med att hålla överraskningen hemlig fram till desserten. Ibland fick man t o m vara ett stöd för mannen som var näst intill ett nervvrak under hela middagen genom att nicka lite lätt i bakrunden och med blicken säga "allt kommer gå bra om du bara slutar svettas". Väldigt ofta berättade kvinnan efteråt att hon såg på honom att han skulle fria för han "var inte som han brukar". Romantiken är ju sådan att det är ok att vara darrig, svettig med en röd ton i ansiktet. Vi alla är rädda och nervösa att känslorna inte ska bli besvarade. Konstigt nog bryr vi oss mindre om hur vi ser ut eller vad vi ska få för gensvar när vi är arga på vår partner. Borde vara tvärtom...
En del av mina killkompisar brukar vilja ha lite tips och råd över hur han ska uppvakta sin tjej. När jag föreslagit "köp blommor, två små fina bakelser och sen bara var helt och fullt närvarande resten av kvällen" slutar det med att jag får en utskällning för att jag inte förstår frågan. VAD SKA JAG KÖPA FÖR PRESENT skriks det tillbaka från andra sidan luren. MEN DET ÄR JU DU SOM ÄR PRESENTEN, TJEJEN VILL HA DIG 100 % skriker jag då tillbaka OCH BLIR HON MISSNÖJD, SLÄNG UT HENNE!
Ärligt talat, det finns inget finare när någon visar att man betyder mest även om det bara är en kort stund. Ta denna dag som är på ingång i akt och skriv din kärleks namn i filofaxen med stora bokstäver och kom ihåg att Less is More! Är det så att du är förtjust i någon men varit för nervös att ge dig till känna så är det på sin plats att uppvakta med fina ord för det kan leda till en fin kväll eller åtminstonde har du lyckats smickra... xxx