onsdag 25 februari 2009

Stress, eller hur...

Stress är ett vanligt ämne i vårt land idag samtidigt som det visar sig att vi rör på oss alldeles för lite och denna kombination försvagar och försämrar befolkningens hälsa.
För att förklara våra problem i väst enkelt så skulle man kunna förklara det som att vi skyndar oss igenom dagarna utan att röra på oss men vi hinner äta hela tiden och därför blir vi sjuka. Vad konstigt det blev...
En vanlig dag för mig:
  • Vaknar 06.00 och mediterar med min kaffe.
  • 07.45, oj jag börjar om en kvart...
  • 07.55, på väg till bussen, drar ner på lunchen en kvart planerar jag i mitt huvud då jag e lite sen...
  • Oj, där är bussen men jag får inte kliva på för jag har ingen giltig biljett.Försöker tyda hur man köper bussbiljett via mobilen. Blir stressad för att jag inte fattar texten, kan dom inte bara skriva vad jag ska göra...
  • 08.30, Måste ringa på porttelefonen för jag har glömt koden. Gud vad stressad jag blir att behöva störa min nya kollega ännu en morgon.oj får nästan ingen lunchrast idag... Startar upp datorn, sitter och stirrar in i skärmen tills det har bubblat färdigt.
  • 09.00, startar om datorn.
  • 09.30, svarat på mail och några telefonsamtal
  • 10.00, möte
  • 12.00, möte avslutat
  • 12.05, köar för en wrap.
  • 12.30, lunch slut
  • 12.31, kommer på att jag måste få fram papper från skatteverket och papper från Nordea för Mamis dödsbo. oj, dom hinner ju stänga innan jag slutar jobbet. Shit, jag har ju ont i ena tanden, måste ringa tandläkaren...
  • 12.45, - "du har nr 84 i kön", skiter i skatteverket just nu. "du måste gå till ett Nordera kontor personligen..." skiter i Nordea ida. "Är på lunch och återkommer 13.00"... ringer tandläkaren lite senare...
  • 13.15, "vi har en tid kl 14,00. Den senaste tiden vi har på dagarna är kl 18 och då kan du komma den; jaha du vill återkomma?" skiter i tandläkaren ida... kollar efter nån annan som har senare tider...
  • 14.00, Nu kööööööööör jag!! Måste få klart rapporterna innan träningen börjar!!
  • 14,30, kommer på att jag vet inte hur man gör, ingen å fråga heller, MÅSTE lista ut själv hur i helvete alla system fungerar!!!
  • 14.35, mobilen ringer, privatsamtal, skiter i å svara, har inte tid att förklara att jag inte har tid. Måste skynda , skynda.
  • 17.30, jorå så att ä, jag höll tidsplanen och rapporten är färdigskriven.
  • 17.31, inser att jag får skita i träningen för jag hinner inte. Går och kollar in om det finns pengar att tjäna på några schyssta kläder som är på rea.
  • 18.00, Yes, vilket kap! Värsta märkes jeans för halva priset. Kommer fram till kassan då är kortmaskinen ur funktion så jag måste gå till bankomaten. Jag är rädd för bankomaten för den kan råna mig närsom helst. Känner efter om det sitter några lösa grejer på maskinen, döljer min högra hand och ser mig om en sista gång om någon kan se vilken pinkod jag slår in. Skit, hoppas jag klarar mig denna gång... Springer tillbaka till butiken innan dom stänger!! Hm, har svårt och lämna över kontanterna för jag har inte råd igentligen... skiter i jeansen ida...
  • 19.00, står i mataffären, längst bak i den längsta kön i världen. Känner mig slutkörd av all stress så jag skriker till kassörskan " kan du ropa på en kassa till!"--- "nej, hon tar posten!" skiter i mina tre tomater och hallomi-osten... äter någon annan gång...
  • 19.10, äntligen hemma... nu ska jag bara vila för imorgon har jag en hård dag framför mig...

Pinsamt, jag är inte stressad utan bara bortskämd och förväntar mig att allt och alla ska vara tillgängliga. Imorgon ska jag uppskatta.