tisdag 24 februari 2009

Skit i Saab!


Just nu sitter jag med uppdragna axlar och kan inte komma över att vi i Sverige debatterar om regeringen ska ge Saab ett antal miljarder kronor för att undvika nedläggning av bilfabriker... Mona Sahlin tycker att vi ska stödja Saab. Fan Mona, när ni regerade så sades det att vi måste SPARA pengar och budgetten stramades åt regelbundet till vård och omhändertagande av människor som inte kan ta hand om sig själva. Nu sitter du och vill ösa in pengar i en fabrik som inte har några kunder!
Herr Statsminister, Sverige följer inte konventioner som man så flitigt har skrivit på, vill du vara snäll och meddela folket detta? Tack.
I Skärholmen kommer det starta en capoeira träning för rörelsehindrade och jag ville sprida denna information till ovan nämda målgrupp. Innan jag satte mig i bilen, googla jag efter "gruppboende i Skärholmen", fick fram ett par exempel och var naivt belåten över att få åka och hälsa på mina nya vänner. När jag kom till Skärholmen gick jag raka spåret till gymnasiet för rörelsehindrade, tjoho här kommer jag! Det var dock tomt på elever då det är sportlovs veckan men det fanns några vuxna där som arbetade på flitigt.
"Hej, jag tänkte affischera för en capoeira kurs som startar i mitten på mars och den vänder sig till rörelsehindrade, är det ok (mer ett påstående)?".
Svaret jag fick var häpnads veckande men man ska komma ihåg att jag frågade förmodligen fel person "jaha, men många sitter ju i rullstol".
" Eh, ja just det... kan jag hänga upp info till era elever?"
" Du får vända dig till rehab en trappa ner först så får dom ta ett beslut".
Rehabiliterings personalen jag mötte en trappa ner var helt fantastiskt entusiastiska och dom skulle se till att informationen nådde deras elever.
Nu var nästa steg att besöka gruppboende i området men det visade sig att portnr inte stämde... Den port som angavs på eniro.se var för äldreboende, psyk.sjuka och mitt i allting en ungdomsmottagning med skyllt på dörren som bl a hänvisar till test av könssjukdomar. Där inne satt tre ungdomar och väntade på sin tur i ett väntrum som var för litet för tre personer...
Jag gick vidare till nästa port och där var det skyltat med "Hotel" (engelsk stavning) och "studentboende" men i hissen fanns det helt andra uppgifter så jag tog mig tid att leta våning för våning efter mina vänner på gruppboende. När jag kom till en våning för äldreomsorg även i denna port blev jag förvånad över att en ung kille hänvisade mig till personalen i köket och på vägen dit passerade jag ett flertal medelålders kvinnor och män som verkade vara helt nedbrutna. Äldreomsorg eller var det bara en placering för människor som kostar vård pengar och det är billigare att ha dom instängda tills dom bara dör av sorg? Personalen (2st) bad mig att gå iväg då man skulle äta middag nu... Allt kändes så hemligt på något konstigt vis... Jag blev iallafall rekommenderad att gå till nästa port. I sista porten var det samma sak, det stank, cigarett fimpar överallt, en trasig besöksoffa och inte en person i sikte. Jag tog hissen upp till fjärde våningen och dök på en dörr med ett namn som jag kände igen efter att ha googlat "gruppboende i Skärholmen", Carema Orkidén. Nu har jag hamnat rätt... inte. Personen jag pratade ut med (började bli riktigt förtvivlad), där jag berättade vad syftet var för mitt besök, hur jag har gått igenom våning efter våning, port efter port, för att leta rätt på min käraste målgrupp och jag hittar dom inte. Var är mina vänner? " Jag förstår att det inte är så lätt för man har flyttat om och det är lite rörigt just nu men på våning tre vet jag att det finns gruppboende för rörelsehindrade" svarar Carema personal.
På tredje våningen blev jag inte insläppt men en sköterska skulle hänga upp information om capoeira träning för rörelsehindrade å tack å hej.
" men, men, är det ett gruppboende för rörelsehindrade här?"
"Ja det är det." och dörren åkte igen.
Gode Gud, se till att människor tar hand om sina familjemedlemmar när dom är sjuka eller inte klarar av att ta hand om sig själva för vi är inte väl omhändertagna av vården här i Sverige trots att vi bor i ett av världens rikaste land. Gud, ge regeringen en smäll i huvudet så att dom vaknar till liv och förstår att miljarderna ska inte investeras i leksaker för vuxna utan våra skattepengar bör investeras i human lycka och välfärd för ALLA. Amen och Klart.